سید ضیا هاشمی: ارتقای جایگاه علمی ایران نیازمند تمرکز بر رشتههای راهبردی و حمایت از استادان برجسته است
معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رئیسجمهور گفت: تمرکز بر رشتههای راهبردی، حمایت از استادان برجسته و تقویت نقش علوم انسانی از محورهای اصلی ارتقای جایگاه علمی ایران در رتبهبندیهای بینالمللی است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر سید ضیا هاشمی؛ معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رئیسجمهور در نشست کارگروه بررسی ارتقاء جایگاه علمی ایران در رتبه های های بین المللی که شب گذشته به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، گفت: این جلسات در قالب کارگروهی با محوریت دو وزارتخانه بهداشت و آموزش عالی برگزار میشود و مصوبات نهایی پس از جمعبندی در سطح شوراهای بالادستی مطرح خواهد شد.
وی با بیان اینکه حجم کاری در حوزه آموزش عالی بسیار بالاست و یکی از مشکلات مدیریت، همین تراکم مأموریتها است، افزود: تمرکز بر رشتههای راهبردی، حمایت از استادان برجسته و افزایش تأثیرگذاری علمی در سطح ملی و جهانی از اهداف اصلی این طرح است.
هاشمی همچنین با اشاره به اهمیت نقش علوم انسانی در توسعه علمی کشور، اظهار کرد: علوم انسانی باید به گونهای مورد حمایت قرار گیرد که تأثیر آن در سیاستگذاری و طراحی نظامهای توسعه کشور مشهود باشد.
معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رئیسجمهور یادآور شد: حدود ۳۵ درصد از اساتید کشور و نزدیک به ۵۰ درصد دانشجویان در حوزه علوم انسانی فعال هستند و باید از ظرفیت آنها در سیاستگذاریهای کلان استفاده شود.
وی افزود: نمایهسازی نشریات علمی، تشویق اساتید به چاپ مقاله در ژورنالهای بینالمللی و تخصیص منابع حمایتی از سوی دولت از جمله گامهای ضروری در مسیر ارتقای جایگاه علمی کشور است.
هاشمی با اشاره به مشکلات ساختاری در نظام نشر علمی گفت: حدود هزار مقاله کشور در پایگاههایی چون اسکوپوس به دلیل ضعف ناشران داخلی از انتشار کامل باز میمانند و لازم است پروژهای جامع برای مدیریت و پیگیری این مقالات در سطح وزارت بهداشت و وزارت علوم اجرا شود.
وی ادامه داد: برای موفقیت در این مسیر، لازم است تیمهای مشترک بین وزارت علوم، وزارت بهداشت و معاونت علمی ریاست جمهوری شکل گیرد تا راهکارهای اجرایی و دستورالعملهای جدید تدوین شود.
نیمی از مجلات علمی ایران در نمایههای بینالمللی فعال هستند
دکتر شاهین آخوندزاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیز در این نشست گفت: حدود ۵۰ درصد مجلات ایرانی در نمایههای بینالمللی از جمله اسکوپوس، وب آو ساینس و پابمد لاین حضور دارند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۴۸۰ مجله از ایران در این پایگاهها نمایه شدهاند، افزود: از میان حدود ۷۵ هزار مقاله ایرانی که سالانه در اسکوپوس ثبت میشود، ۱۵ هزار مقاله مربوط به مجلات ایرانی است.
معاون تحقیقات وزارت بهداشت یادآور شد: رتبهبندیهای جهانی از جمله شانگهای و تایمز مبتنی بر این نمایهها هستند و نمیتوان تنها به یک پایگاه استناد کرد، بلکه باید مجلات ایرانی در چندین نمایه معتبر بینالمللی دیده شوند.
وی بر ضرورت تقویت فعالیت ناشران ایرانی تأکید کرد و گفت: بخش قابلتوجهی از مقالات ایرانی به دلیل ضعف در پیگیری ناشران، در اسکوپوس یا سایر پایگاهها بهعنوان مقاله منفرد ثبت نمیشوند که در صورت اصلاح این وضعیت میتوان سالانه تا هزار مقاله علمی بیشتر به خروجی پژوهشهای ایران اضافه کرد.
آخوندزاده تأکید کرد: این هدف امسال در وزارت بهداشت بهطور ویژه دنبال میشود تا علاوه بر افزایش نمایهسازی مجلات در وب آو ساینس، از هدر رفت مقالات علمی کشور نیز جلوگیری شود.
۲۶ هزار مقاله نمایهشده و ۱۷۸ اختراع حاصل تلاش پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی ایران
دکتر نادر توکلی نیز در این نشست با تأکید بر لزوم حفظ جایگاه ملی و بینالمللی دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی ایران دارای ۱۱۹۷ عضو هیئتعلمی بوده و تعداد مقالات منتشرشده نسبت به اعضای هیئت علمی در سال 2024 معادل 3.66 است.
وی افزود: در پایگاه وب آو ساینس نیز 26 هزار مقاله از دانشگاه علوم پزشکی ایران نمایه شده و در آخرین ارزیابی، ۲۶ درصد از این مقالات حاصل همکاری بینالمللی و ۱۲ درصد در ۱۰ درصد برترین مجلات SJR منتشر شدهاند.
توکلی در ادامه با اشاره به رتبهبندیهای جهانی گفت: دانشگاه علوم پزشکی ایران در رتبهبندی تایمز ۲۰۲۴ در بازه ۳۰۰ تا ۴۰۰ جهانی قرار دارد و در رتبهبندی QS موضوعی هم، رشتههایی از جمله پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی این دانشگاه در زمره رشته های شاخص کشور هستند.
وی یادآور شد: در حال حاضر ۱۳ مجله فعال و 6 مجله نمایهشده بینالمللی داریم. همچنین در حوزه فناوری و نوآوری، ۱۷۸ اختراع ثبت شده که بعضی از آنها در سطح بینالمللی نیز به ثبت رسیدهاند؛ اقدامات مهمی نیز در زمینه ساماندهی مالکیت فکری، تدوین مقررات و برگزاری کارگاههای تخصصی در حال انجام است.
نظر دهید